Jak spać żeby się dobrze wyspać?

  • 2861


    „Żadne zwierzę na świecie nie potrzebuje ani zegara by się obudzić, ani wspomagaczy by zasnąć. I my – ludzie – tak samo jak zwierzęta, jesteśmy tylko jednym z gatunków stworzonych i podporządkowanych naturze.”

    Po co nam sen?

    Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie warto uświadomić sobie wagę snu. Po co nam właściwie sen? Dlaczego tak ważne jest abyśmy nie tylko spali ale wysypiali się w sposób umożliwiający nam optymalną regenerację. To co oczywiste spowodowane brakiem snu czyli rozdrażnienie, zmęczenie, obniżona możliwość przyswajania wiedzy etc to nie wszystko. W czasie snu nasz mózg oczyszcza się z toksyn nagromadzonych w ciągu dnia. Nagromadzenie toksyn zaś odpowiada m.in. za powstawania zaburzeń np. choroby Alzeimera czy Parkinsona. brak snu powoduje również zmiany biochemiczne, które mogą przyczyniać się do tycia poprzez zwiększenia uczucia głodu i łatwiejsze magazynowanie tłuszczu. Dobry sen wspomaga nas również w walce ze stresem (mniej snu oznacza wzrost kortyzolu, czyli hormonu stresu). Eliminacja toksyn nie tylko z mózgu o czym wspomniałam już wcześniej, ale również z wątroby odbywa się właśnie w trakcie trwania snu, w tym samym czasie oczyszczają się i regenerują również nasze nerki.

    Ciekawostka może być również to, że nieprzespana noc i wzrost greliny ma wpływ również na jakość i ilość zakupów, które robimy po nieprzespanej nocy. Naukowcy z Uniwersytetu w Uppsali w Szwecji po przeprowadzonych badaniach zanotowali, że badani kupowali o 9% bardziej kaloryczne jedzenie oraz było go o aż 18% więcej.

    Zatem co możemy zrobić, żeby zacząć się wysypiać? Jak się wyspać? Ile czasu powinno się spać? W jakich warunkach?

    Możemy jednak uniknąć tych problemów przykładając starań do tego żeby nasz sen był efektywny.

    Przede wszystkim dobrze jest zadbac o wystarczająca ilośc snu. Średnio powinniśmy spać 6-8h na dobę jednak jest to kwestia bardzo indywidualna, powinniśmy wsłuchać się w nasz organizm, często może okazać się że 5h ale efektywny sen nam w zupełności wystarczy, nie powinniśmy jednak przesadzać w drugą stronę. Zbyt długie spanie nie wpływa dobrze ani na nasze zdrowie ani na nasze samopoczucie.

    Drugim dość istotnym elementem, o który również bardzo łatwo zadbać jest temperatura i jakość powietrza w sypialni. Optymalna temperatura do spania to 18-19 st. C. dobrze jest też wywietrzyć pokój przed spaniem, a w miarę możliwości spać przy otwartym oknie. Ostatni posiłek przed spaniem należy zjeść na ok. 2-3 h przed pójściem spać. Dobrze zadbać również o to aby nie był on ciężko strawny. Również jeśli chodzi o spożywanie płynów dobrze było by nie przesadzać z ich ilością przed spaniem.

    Wszelaka elektronika nie wpływa dobrze na jonizację powietrza w sypialni, z której powinien etapować spokój. W miarę możliwości dobrze jest pozbyć się sprzętów elektronicznych z pokoju, w którym śpimy. Również kontakt wzrokowy z tzw. niebieskim ekranem wprowadza nas w stan gotowości i pobudzenia, dlatego już na co najmniej 2h przed planowanym zaśnięciem postarajmy sie nie zaglądać do telefonu, komputera itp. Nawet bardzo ktróki kontakt jak sprawdzenie, która jest godzina już wysyła sygnały do naszego mózgu ukierunkowujące nas na aktywność, dlatego nawet  takim przypadku lepiej odwołać się do tradycyjnego zegarka aniżeli zegarka na telefonie.

    Aktywność fizyczna dobrze widziana. Jeśli mamy taką możliwość dobrze jest wykonać delikatna aktywność fizyczna przed planowanym położeniem się spać. To może być spacer lub cos bardziej angażującego. aktywność jest dość ważna z dwóch względów: 1. dotlenia nasz organizm 2. delikatne zmęczenie ułatwia zasypianie.

    Warto uregulować swój tryb życia i starać się kłaść mniej więcej o tej samej porze każdego dnia, pamiętając, że najbardziej wartościowy sen jest pomiędzy 23 a 1 w nocy.

    „Żadne zwierzę na świecie nie potrzebuje ani zegara by się obudzić, ani wspomagaczy by zasnąć. I my – ludzie – tak samo jak zwierzęta, jesteśmy tylko jednym z gatunków stworzonych i podporządkowanych naturze.” – ten cytat zawiera całą esencję tego co powinno być dla nas oczywiste i naturalne, jednak jako gatunek zapędziliśmy się trochę w kozi róg i teraz coś co powinno być tylko codzienna częścią naszego rytmu życia musimy pracować…

    Polecam również do obejrzenia ciekawy filmik na temat tego co dzieje się w mózgu w trakcie snu: