Odporność jesienią – to prostsze niż myślisz

  • 2979

    Z wysokimi temperaturami za oknem przyszło nam się już pożegnać. Przed nami coraz chłodniejsze dni. Okres jesienno-zimowy to niezwykle trudna pora roku dla naszego organizmu. W tym krótkim artykule podzielimy się z wami kilkoma sprawdzonymi radami jak zadbać o to, żeby przetrwać w zdrowiu tzw. szarówkę – zimówkę.  Jest kilka sprawdzonych trików aby zadbać o odporność jesienią.

    Jak zadbać o odporność jesienią?

    Przede wszystkim, podstawę pełni zdrowia stanowi regularny, zdrowy tryb życia oraz zrównoważone odżywianie. Aby cieszyć się pełnią zdrowia
    w okresie jesienno-zimowym, pamiętaj o:

    • właściwej diecie,
    • odpowiedniej ilości snu,
    • ograniczaniu stresu,
    • dotlenianiu organizmu przez aktywność fizyczną, np. spacery
    • ograniczeniu w diecie substancji, osłabiających organizm, tj. słodycze, ciężkostrawne dania, używki.

    Dieta to podstawa

    Chociaż jesienią i zimą może trudniej o świeże warzywa i owoce, nie znaczy że nasza dieta musi być uboga w witaminy, szczególnie te pochodzące z owoców i warzyw. A dieta bogata w witaminy ułatwi naszemu organizmowi uchronić się przed infekcjami, które nierzadko, bez odpowiedniej profilaktyki, przeradzają się w choroby. Ponadto owoce
    i warzywa oprócz witamin obfitują w mikroelementy tj. minerały, błonnik
    i przeciwutleniacze, które dodatkowo chronią organizm.

    • Regularne picie świeżo wyciskanych soków zasili organizm dużą dawką witamin A, C i E, o działaniu antywirusowym, antyzapalnym
      i ogólnie wzmacniającym.
    • Dodatkową porcją witaminy C są owoce tj.: czarna porzeczka, owoc dzikiej róży.
    • Jako danie na ciepło sprawdzą się jabłka i gruszki, które np. dobrze komponują się na ciepło z ryżem z cynamonem i imbirem.
    • Dania na ciepło zawierające warzywa, tj. kotlety warzywne, warzywa duszone, zupy-krem, bogate w witaminy z grupy B, np.: dynia, cukinia, bakłażan, kiełki, a także brokuły, buraki, kalarepa, papryka zawierające witaminę C.
    • Spożywaj produkty wzmacniające mikroflorę układu pokarmowego, czyli kiszone ogórki, kiszona kapusta, zakwas buraczany oraz rośliny bogate w chlorofil, np. młody jęczmień. Pamiętaj, zdrowe jelita, to silny organizm! A w ramach profilaktyki można zasięgnąć wsparcia o gotowe probiotyki, zawierające niezbędne do właściwego funkcjonowania jelit bakterie z rodziny Lactobaccilus
      i Bifidobacterium.
    • W ramach przekąski sięgaj po orzechy i migdały, są one źródłem kwasów omega 3 i 6, ale także witamin E oraz B, a także minerałów  potas, magnez, wapno, żelazo.

    Pamiętajmy o przyprawach

    Przy okazji uzupełniania kuchennych zasobów na jesień i zimę, pamiętajmy o takich przyprawach jak: korzeń imbiru, kurkuma, pieprz cayenne, cynamon cejloński, goździki, kakao, kardamon, czarny pieprz, gorczyca, kminek, kmin rzymski, jałowiec, oregano, tymianek, papryka, gałka muszkatołowa, kolendra. Mają one działanie rozgrzewające, wzmacniające, antyseptycznie, antywirusowe, przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne.

    KRÓLOWIE NA STRAŻY ZDROWIA: MIÓD, CZOSNEK, CEBULA – DOMOWE SYROPY

    Domowe syropy mogą stanowić dobre uzupełnienie przy profilaktyce chorób dróg oddechowych lub być stałym składnikiem diety przy ogólnym osłabieniu organizmu. Domowy syrop na kaszel złagodzi ból gardła, zmniejszy częstotliwość napadów suchego, męczącego, a także mokrego kaszlu, ułatwi odkrztuszanie wydzieliny, a do tego wzmocni układ odpornościowy.

    • Syrop z czosnku i cebuli

    Czosnek i cebula to składniki o potężnym działaniu antybakteryjnym
    i antyseptycznym.
     To sprawdzone lekarstwo na kaszel, ból gardła i katar. Syrop ten pozwala zamienić suchy kaszel w mokry, wykrztuśny. Oto sprawdzony przepis: 2,3 cebule pokroić na cienkie plastry i odstawić w ciepłe miejsce na kilka godzin. Syrop zażywać 3 razy dziennie – dorośli po 2 duże łyżki, a dzieci po
    1 dużej łyżce.

    • Syrop z miodem, cytryną, imbirem

    Na dobroczynne działanie pierwszego z tych składników można by poświęcić oddzielny tekst, z pewnością należy do nich działanie antyseptyczne, antywirusowe i antybakteryjne. Cytryna, jako źródło witaminy C, ma działanie antybakteryjne. Imbir z kolei eliminuje toksyny, oczyszcza i rozgrzewa organizm oraz działa wykrztuśnie. Przepis na syrop: 2 cytryny niewoskowane, miód, 4-5 cm korzenia imbiru. Sparzyć cytryny, obrać imbir ze skórki. Do słoika wkładać kolejno cytrynę, imbir i zalewać miodem do wypełnienia słoika. Po 24h przechowywaniu w lodówce dodawaj po łyżeczce do gorącej wody lub herbaty.

    Autor: Agnieszka Bogusłowicz