Aktywność fizyczna – jeśli już to regularnie

  • 3043

    O roli aktywności fizycznej w naszym codziennym życiu jest w ostatnich latach bardzo głośno. Stała się ona również podstawą nowej piramidy żywieniowej opublikowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Ćwiczenia fizyczne wywierają wpływ praktycznie na wszystkie układy naszego organizmu oraz na bardzo wiele poszczególnych narządów. Jest to jeden z najprostszych i jeden ze skuteczniejszych sposobów zapobiegania chorobom cywilizacyjnym takim jak: nadciśnienie, cukrzyca, choroba wieńcowa czy niektóre nowotwory. Zmiany zachodzące w organiźmie są wszechstronne i  (co zaobserwowano szczególnie u osób w średnim i starszymwieku) zapobiegają przedwczesnej śmierci.

    Jak aktywność fizyczna wpływa na nasze organizmy?

    Sport w naszym codziennym życiu odgrywa ogromną rolę, przy czym należy zaznaczyć że chodzi o regularną aktywność fizyczną a nie sporadyczne epizody. Można wykazać wpływ na układ podporowy, mięśnie szkieletowe, ośrodkowy układ nerwowy, układ oddechowy, układ krążenia czy układ pokarmowy.

    Układ podporowy:

    • Wzrost masy kostnej
    • Zmiana struktury kości
    • Hipertrofia włókien kolagenowych w ścięgnach
    • Polepszenie ukrwienia kości i więzadeł
    • Wzrost syntezy włókien kolagenowych
    • Zapobieganie osteoporozie

    Mięśnie szkieletowe:

    • Wzrost liczby miofibryli, białek kurczliwych, jąder komórkowych, mitochondriów.
    • Zwiększenie masy mięśniowej.
    • Wzrost stężenia glikogenu, mioglobiny, fosfolipidów, ATP, fosfokreatyny.
    • Zwiększenie aktywności enzymów.
    • Zwiększenie skuteczności wykorzystywania energii.
    • Wzrost siły mięśniowej na jednostkę przekroju poprzecznego mięśnia.
     Ośrodkowy układ nerwowy:
    • Wzrost stabilizacji i zdolności decydujących w trudnych sytuacjach.
    • Wzrost koordynacji ruchowej i koncentracji.
    • Zwiększenie szybkości uczenia się czynności ruchowych.
    • Poprawa nastroju poprzez zwiększenie wydzielania się serotoniny

    Układ oddechowy:

    • Wzrost wentylacji płuc.
    • Zwiększenie pojemności dyfuzyjnej.
    • Zwiększenie kapilaryzacji płuc.
    • Zwiększenie pojemności życiowej płuc.
    • Wzrost sprawności układu oddechowego.
    • Spadek oporu oddechowego.
    • Zmniejszenie częstości oddechów.

    Układ krążenia:

    • Zwiększenie pojemności minutowej serca.
    • Wzrost ukrwienia serca.
    • Spadek HR w spoczynku.
    • Wzrost ilości mitochondriów, mioglobiny, ATP, glukozy w mięśniu sercowym.
    • Spadek krzepliwości krwi.
    • Usprawnienie transportu gazów.
    • Wzrost maksymalnego nasycenia tlenem.
    • Zwiększenie właściwości buforowych krwi.
    • Spadek stężenia cholesterolu, trójglicerydów.

    Układ pokarmowy:

    • Polepszenie funkcji trawiennych oraz perystaltyki jelit.
    • Zapobieganie osiadaniu moczu w przewodach moczowych, czyli profilaktyka infekcji i kamicy nerkowej.
    • Wzrost stężenia glikogenu i aktywności metabolizmu w wątrobie.
    • Zwiększenie ukrwienia w obszarze trzewnym.
    • Poprawa sprawności mięśniowej mięśni gładkich oraz poprawa wydolności narządów znajdujących się w jamie brzusznej i miednicy.
    • Wzmacnia czynności żołądka, nerek, jelit i wątroby.
    • Zapobieganie zaparciom i problemom jelitowym.

    Z punktu widzenia organizmu jest więc cały szereg benefitów wynikających z regularnej aktywności fizycznej. Dla nas jednak to co ważne i zauważalne praktycznie już po kilku treningach to: poprawa nastroju, lepsza przemiana materii, zwiększenie odporności (szczególnie jeśli zadbamy aby treningi odbywały się w tzw. outdoorze), poprawa jakości snu. Sport wpływa też na poprawę całej gospodarki hormonalnej.