Zielone warzywa liściaste

  • 3054

    Zielone warzywa liściaste  są doskonałym źródłem błonnika, kwasu foliowego, saponiny, witaminy K, luteiny, karotenoidów oraz flawonoidów. Według badań prowadzonych przez Amerykański Instytut do Badań nad rakiem karotenoidy zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów jamy ustnej, gardła oraz krtani. Ponadto badania naukowe wykazały, że karotenoidy zawarte w zielonych warzywach liściastych mogą hamować rozwój komórek raka piersi, skóry, płuc a także żołądka. Kwas foliowy natomiast może obniżyć ryzyko pojawienia się raka trzustki, natomiast błonnik raka jelita grubego.

    Zielone warzywa liściaste:

    • szpinak,
    • lucerna,
    • jarmuż,
    • sałata,
    • boćwina
    • cykoria.

    Zielone warzywa liściaste takie jak jarmuż, brokuły, szpinak, natka pietruszki, koperek, kiełki zawierają duże ilości witaminy C oraz  magnezu. Są niskokaloryczne. Wbrew powszechnej wiedzy dostarczają nam też cennych żółtych, pomarańczowych i czerwonych barwników z grupy karotenoidów, których nie wiążemy z zielonymi warzywami z uwagi na ich kolor.  Chlorofil – maskuje barwniki czerwone oraz żółte nadając warzywom zielony kolor. Chlorofil wspomaga również procesy oczyszczania organizm, .poprzez tworzenie silnych połączeń z częścią toksycznych związków (w tym z niektórymi substancjami rakotwórczymi) – dzięki temu mniejsza ilość szkodliwych związków dociera do tkanek organizmu. Chlorofil wykazuje silne działanie przeciwutleniające. Wzmacnia w naturalny sposób odporność człowieka, pozytywnie wpływa na krwinki czerwone. W czasie obróbki termicznej chlorofil ulega przemianom, dlatego dobrze jest skrócić czas gotowania np/ poprzez wrzucanie w warzyw do wrzącej wody. Najlepszą jednak metodą spożywania tzw. zielonych jest ich spożywanie w formie sałatkowej bez obrabiania ich. Jesienią i zimą można zastąpić je kiełkami, natka pietruszki czy algami.

    Warzywami o największej gęstości odżywczej są: rzeżucha, kapusta pekińska, burak liściowy, boćwina, szpinak, cykoria, sałata, pietruszka, sałata rzymska i jarmuż (listę najpotężniejszych warzyw stworzyła dr. Di Noia z William Paterson University w Wayne) Warzywa liściaste nie bez powodu są zaliczane do superfood. Zielone warzywa liściaste zawierają duże ilości kwasu foliowego, ktory jest niezwykle istotny dla naszego organizmu.

    Kwas foliowy (zwany czasem witaminą B9, folacyna, foliany)– nazwa ta obejmuje zarówno kwas foliowy jak i całą grupę związków wywodzących się z kwasu foliowego. Foliany uczestniczą w metabolizmie białek oraz DNA, kwas foliowy pełni kluczowa rolę w rozwoju komórek ustrojowych, pomaga on w zapobieganiu rozszczepowi kręgosłupa. Ponadto związek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego.

    Niedobór kwasu foliowego lub jego brak w diecie hamuje prawidłowe procesy wzrostu i rozmnażania się komórek. Widoczne jest to m.in. na poziomie syntezy kwasów nukleinowych układu krwiotwórczego co przekłada się na zaburzenia czynności krwiotwórczej szpiku oraz na niedokrwistość megaloblastyczną.

    Głównym źródłem folianów w diecie są warzywa liściaste zielone (sałata, szpinak, nać pietruszki, jarmuż), brokuły, owoce cytrusowe, . Najlepiej jest je spożywać na surowo ponieważ w trakcie obróbki termicznej foliany mogą być utracone. Straty folianów mogą nastąpić również w skutek zbyt długiego przechowywania, są one podatne na utlenianie.