Prebiotyki i probiotyki

  • 3147

    Probiotyki i prebiotyki coraz częściej są obiektem zainteresowania w mediach związanych ze zdrowym stylem życia i odżywianiem. Dzięki badaniom naukowym wiemy które szczepy bakterii mają wyjątkowo korzystny wpływ na nasz organizm.

    Odpowiednia mikroflora w przewodzie pokarmowym u człowieka odpowiada za odporność organizmu oraz chroni przed wieloma chorobami. Jej skład zależny jest jednak od wielu czynników dietetycznych ale też środowiskowych, w związku z tym utrzymanie prawidłowej mikroflory wcale nie jest takie proste.  Probiotyki to właśnie te mikroorganizmy, które przywracają naturalny stan mikroflory, który został zakłócony np. na skutek leczenia lub nieprawidłowej diety. Przede wszystkim przywracają równowagę mikroflory jelitowej, która jest niezbędna dla właściwego trawienia oraz wchłaniania składników pokarmowych takich jak: żelazo, fosfor, wapń i wiele innych. Zakwaszają treść jelitową przez co hamują wzrost niektórych szczepów bakterii chorobotwórczych.

    Probiotyki czyli żywe mikroorganizmy, naturalnie zasiedlający układ pokarmowego człowieka – w jelicie grubym u osób dorosłych występuje ponad 400 różnych szczepów. Kolonizacja jelita zaczyna się już w okresie niemowlęcym i trwa przez całe życie. Jednak liczebność bakterii probiotycznych spada wraz z wiekiem. U osób powyżej 55 roku życia obserwujemy szczególnie znaczący spadek obecności mikroflory probiotycznej. Warto zatem (nie tylko powyżej 55 roku życia ale już wcześniej) pomyśleć o prawidłowej diecie i systematycznie uzupełniać ją w produkty bogate w probiotyki np. kefiry, jogurty, maślanki czy kiszonki.Druga opcją a poprawienie składu składu flory bakteryjnej naszego układu pokarmowego jest przyjmowanie probiotyków w postaci suplementów diety. Te ostatnie często łączone są z prebiotykami, które wzmacniają działanie probiotyków. Prebiotyki to substancje nietrawione przez enzymy przewodu pokarmowego.

    Do prebiotyków zaliczamy występujące w surowcach rolniczych oligosacharydy – pochodne fruktozy (fruktooligosacharydy, inulina, oligofruktoza), galaktozy,również oligosacharydy sojowe i glukozylosacharydy. Oligosacharydy występują naturalnie żywności, np. mleku, miodzie, jęczmieniu, życie, owocach i warzywach takich jak banany, cebula, topinambur, cykoria, por, czosnek czy karczochy. Innymi przykładami naturalnych źródeł nietrawionych oligosacharydów są galaktozylosukroza, rafinoza i stachioza występujące w soi czy innych jadalnych roślinach strączkowych. Probiotyki łączone z prebiotykami nto synbiotyki.

    Jelito człowieka to złożony ekosystem, w którym występują zarówno pożądane jak i te niekorzystne bakterie. U zdrowych i dobrze odżywiających się osób dominują te dobre drobnoustroje, jednak często pod wpływem różnorakich czynników całość mikroflory zostaje zaburzona. Spożywanie produktów zawierających probiotyki pozwoli przywrócić jej dobry stan biologiczny naszego organizmu. Powinniśmy zadbać o to, w szczególności teraz jesienią i zimą podczas gdy jesteśmy narażeni na częstsze kontakty z chorobami i infekcjami wszelakiego rodzaju. Dobry stan mikroflory jelitowej zapewni nam nie tylko dobre samopoczucie ale również o wiele lepszą odporność naturalną.