Pizza – nie taki diabeł straszny…

  • 3165

    W ostatnich latach często spotykamy się z demonizowaniem fast foodów i szufladkowaniem ich jako czegoś powszechnie złego. Pizza jest jednym z tym dań, które szybko trafiły do tej kategorii – ale czy słusznie? Czy pizza naprawdę jest taka zła jak ją malują?

    Pizza – czy może być zdrowa?

    Pizza z natury jest dość bogata w tłuszcze, a to wiąże się z wysoką liczbą kalorii, ale czy to predysponuje ją jako niezdrową? Wartość kalorii jest rzeczywiście dość wysoka i waha się 550-850 kcal. Aby zbić kaloryczność najłatwiej jest zrezygnować z żółtego sera czy tłustej salami (najlepszym i najmniej kalorycznym serem nadającym się do pizzy jest mozarella). Na szczęście wśród sieci pizzeri coraz częściej poza składem możemy się też dowiedzieć bardziej szczegółowo o karolyczności czy zawartości tłuszczu czy sodu w  produkcie.

    Faktem niezaprzeczalnym jest też, że najzdrowsza pizza to taka, którą sami zrobimy, mamy wtedy pełną świadomość jej składu oraz sami decydujemy o dodatkach, których użyjemy. Pizza bazująca na cieście z mąki pszennej ma rzeczywiście mało wartości odżywczej, jednak coraz częściej spotykamy się z domieszką innych zbóż do ciasta pizzy co nieco wzbogaca jej skład. Warto też zaznaczyć że robiąc pizze samodzielnie powinniśmy się starać o rozwałkowanie ciasta jak najcieniej i o jaknajlepsze wzgogacenie jej dodatkami warzywnymi, co również poprawi jej wartość odżywczą.

    Wbrew ogólnym opiniom dobrze sporządzona pizza dostarcza naszym organizmom szereg witamin i mikroelementów. Sos ze świeżych pomidorów jest świetnym źródłem witaminy C i A oraz potasu. Pomidory zawierają także antyoksydanty (w tym likopen, który jest znacznie lepiej przyswajalny po obróbce termicznej), które neutralizują wolne rodniki, chronią nasz organizm przed ryzykiem zachorowań na nowotwory czy chorobami serca. Dobrej jakości ser żółty zawiera łatwo przyswajalny wapń oraz fosfor, skoncentrowane białko, jak również witaminy z grupy B. Jednak w przypadku sera warto postawić na składniki wysokojakościowe. Warzywa (np. cebula, brokuły, papryka, oliwki) są źródłem zbawiennego dla układu trawiennego błonnika, folianów, witaminy K i C, a także minerałów, np. żelaza czy magnezu. Niezwykle zdrowe są także zioła, które ograniczają konieczność użycia soli i nadają daniu niepowtarzalnego smaku i aromatu, wykazując jednocześnie sporo działań pro zdrowotnych np. oregano wykazuje silne działanie przeciw nowotworowe w kierunku nowotworów prostaty.

    Jakich dodatków unikać do pizzy?

    salami, bekon, szynka z tłuszczykiem, ser pleśniowy, pepperoni, tłusty ser żółty np. gouda

    Jakie dodatki są wskazane oraz niskokaloryczne?

    brokuły, szpinak, tuńczyk, pieczarki czy owoce morza