Suplementy diety – tak czy nie?

  • 3312

    Polska jest krajem, gdzie suplementy diety oraz środki dostępne bez recepty je się garściami. Czy czy słusznie? Źle dobrana suplementacja może zrobić więcej szkody niż pożytku. Dlatego zanim sięgniesz po suplementację przeczytaj ten wpis!

    Suplementy diety – czy są nam w ogóle potrzebne?

    Suplementy diety, jakie? w jakich ilościach i czy w ogóle to sprawa bardzo indywidualna. To czy potrzebujemy wspomagać dietę zależy od bardzo wielu czynników m.in. takich jak:

    • nasz ogólny stan zdrowia
    • sposób odżywiania i ogólnie styl życia
    • jakość pożywienia jaką konsumujemy, sposób jej przechowywania oraz przygotowywania
    • indywidualnych potrzeb organizmu
    • szczelności jelit
    • stopnia wchłaniania i przyswajalności odpowiednich składników

    Nie można zatem wrzucić wszystkich do jednego worka i wskazać im suplementację taką samą, w takich samych ilościach i porach przyjmowania. Lata zaniedbań żywieniowych bowiem oraz nasze indywidualne możliwości organizmu nie zostaną naprawione dzięki garści suplementacji.Dlatego zanim pójdziesz do apteki zastanów się czego naprawdę potrzebuje Twój organizm?

    Osoby narażone na stres w pierwszej kolejności powinny skupić się na diecie bogatej w magnez, selen, cynk, wapń czy witaminę C – zanim jednak skupią się na suplementacji powinny postarać się o zbilansowaną dietę bogatą w te składniki.

    Jeśli czujesz się osłabiony i chciałbyś efektów szybko – to suplementacja i tak Ci nie pomoże jeśli wchłanianie i przyswajanie składników masz zaburzone na skutek np. anemii, złego pH żołądka, nieodpowiedniej flory bakteryjnej jelitowej itp. W kwestii holistycznego podejścia do odżywienia organizmu

    NIE MA SZYBKICH I ŁATWYCH ROZWIĄZAŃ.

    Słodycze – wróg numer jeden

    Jeśli postanowiłeś zadbać o siebie to pierwszym krokiem do tego by osiągnąć jakiekolwiek efekty jest odstawienie słodyczy. Są one bowiem prawdziwym złodziejem składników odżywczych, które zamiast trafić do Twoich komórek zostają spożytkowane na metabolizm cukrów. Dodatkowo spożywanie słodyczy obniża znacząco odporność organizmu. Np. spożycie jednej tabliczki czekolady obniża odpowiedź immunologiczną aż 5 krotnie!

    Więcej nie znaczy lepiej

    Witaminy oraz mikro czy makro elementy również mogą być przedawkowane. W tym przypadku więcej wcale nie oznacza lepiej. Jednakże prawidłowo funkcjonujący organizm ma znakomicie wykształcony system samoregulacji. Potrafi nadmiar witamin zmagazynować jeśli uzna że jest taka potrzeba lub wydalić. Jednak długi czas zaniedbań żywieniowych, szczególnie jeśli chodzi o dietę wysoko węglowodanową rozregulowuje ten mechanizm, dlatego powinniśmy uważać z przyjmowaniem suplementacji.

    Więcej o witaminach oraz ich niedoborze i toksyczności znajdziecie tu.

    np. nadmiar wapnia (nie połączonego z przyjmowaniem równolegle witaminy D3) może przyczyniać się do powstawania kamieni nerkowych czy zwapnienia tętnic. Często zbyt wielka ilość jednego składnika wpływa na przyswajanie lub jego brak innego składnika lub wręcz jego wydalanie z organizmu.

    Suplementy diety – jak przyjmować?

    Suplementacja diety, po tym jak już skonsultujemy jej faktyczną potrzebę z lekarzem lub dietetykiem powinna odbywać się w sposób ściśle uregulowany. Spożywanie różnych składników pokarmowych oraz substancji im towarzyszących jest bardzo zależne od siebie nawzajem. Są takie mikroelementy, które prawidłowo funkcjonują w organizmie dopiero po wyrównaniu niedoborów witamin. Należy pamiętać jednocześnie że sposób uzupełniania diety zawsze jest najlepszy jeśli jest naturalny czyli poprzez spożycie gęstych odżywczo pokarmów. Naturalny sposób odżywiania organizmu chroni również przez toksycznym poziomem składników w naszym ciele.

    Wybierając suplement zawsze zwracaj uwagę na jego skład oraz zawartość substancji czynnej a także to czy występuje ona w swojej naturalnej postaci (takiej jak występuje w przyrodzie).

    Z punktu widzenia korzyści zdrowotnych ważne jest także to czy suplementy przyjmujesz w trakcie posiłku, przed, czy po a może w ogóle na czczo? Jak komponowane są suplementy np. witaminy A i D działają prawie że komplementarnie – słowem potrzebują się wzajemnie aby spełnić swoje funkcje. Witamina D3 z kolei może wymagać dodatkowego składnika K2MK7 by zwiększyć swoją wydajność. Witaminy z grupy B lubią być konsumowane kompleksowo. Natomiast witamina E najlepsza jest jeśli przyjmujemy ją w formie preparatu zawierającego mieszankę ośmiu form tego związku: 4 tokoferoli oraz 4 tokotrienoli.

    Suplementy diety, które warto rozważyć

    Pierwszym i jednym z ważniejszych suplementów diety, szczególnie jeśli Twoja dieta jest uboga w ryby i zdrowe tłuszcze, są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega- 3. Ich dzienna dawka powinna wynosić 1-3g. Naturalnym źródłem tych tłuszczy są olej z kryla, olej lniany, olej z sardynek, tran.

    Najlepsze będą oleje pozyskiwane na zimno, bez zbędnych sztucznych dodatków, sprzedawane w małych szklanych butelkach. Zawsze zwracaj uwagę na date przydatności do spożycia i przechowuj oleje oraz tran w lodówce. Najlepszym suplementem będzie suplement omega-3 z EPA oraz DHA.

    Kolejnym suplementem, który możemy rozważyć jest witamina D3 (cholekalcyferol). Profilaktycznie może być ona przyjmowana w ilości 1000-2000 j.m. Najlepszym źródłem witaminy D3 jest po prostu słońce. Dlatego w słoneczne dni warto udać się na spacer. Ilość czasu spędzonego na słońcu, której potrzebujesz, żeby syntezować niezbędną Ci witaminę D3 to 15 minut dziennie. Jednak w Polsce mamy sporo dni z niewystarczająca ilością słońca dlatego szczególnie w okresie jesienno -zimowym warto zadbać o suplementację D3. Ważne jest aby przyjmując tę witaminę przyjmować również witaminę K2MK7.

    Witamina D3 dba w Twoim organizmie o zdrowe kości, reguluje gospodarkę hormonalną, jej niedobór może utrudniać odchudzanie. Witamina D3 zmniejsza stany zapalne oraz wspiera pracę układu odpornościowego! Wykazuje również działanie pomocnicze w czasie leczenia chorób autoimmunologicznych.

    Probiotyki to mój ulubiony temat:) Po pierwsze sporo z nas ma mocno zaburzoną mikroflorę jelitową. Po drugie raczej nie ma ryzyka przedawkowania:) Ich dzienna dawna to 1-10 miliardów CFU. Są nam potrzebne aby nasz układ pokarmowy działał prawidłowo, przywracają równowagę flory jelitowej a co za tym idzie prawidłowe wchłanianie substancji odżywczych. Probiotyki wpływają korzystnie nie tylko na układ pokarmowy ale również odpornościowy.

    Witamina C – często spożywana bez opamiętania w okresie jesiennym. Dzienna dawka wit C to 1000mg. Jeśli zdecydujemy się na suplementację witaminy C to warto wybrać preparaty w proszku zawierające jej naturalną postać. Witamina C jest silnym antyoksydantem, stymuluje układ odpornościowy, bierze udział w syntezie kolagenu oraz regeneracji organizmu a także zwiększa przyswajalność żelaza.

    Kolejny jeden z popularniejszych suplementów diety, szczególnie wśród osób spożywających sporą ilość kawy lub herbaty jest magnez. Jego dzienna dawka powinna wynosić 300 mg. Jego wchłanialność jest większa kiedy spożywamy go wraz z witamina B6 oraz potasem. Natomiast cynk i wapń niekorzystnie wpływają na jego przyswajanie. Sam magnez jest nieodzowny dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, wchodzi on bowiem w skład ponad 500 różnych enzymów. Niedobór magnezu może powodować uczucie lęku i niepokoju a także zaburzać pracę mitochondriów komórkowych.

    Witaminy z grupy B. Najczęściej w kompleksie witamin znajdują się witaminy: B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9 oraz B12. Aby mogły wykonać swoją pracę prawidłowo wymagają obecności magnezu oraz cynku. Kompleks witamin z grupy B wspomaga trawienie białek oraz tłuszczów, reguluje pracę mitochondriów, chroni przez rozwojem demencji, choroby Alzheimera, zaburzeniami mowy czy procesów myślenia.

    Skomentuj