Krótszy sen krótsze życie?

  • 3360

    Sen na wagę … ZDROWIA?

    Czy wysypiasz się regularnie? Czy potrafisz sobie przypomnieć, kiedy ostatni raz obudziłaś się bez budzika prawdziwie wypoczęta? Czy by postawić się rano na nogi potrzebujesz kawy? 

    Czy wiesz, że właśnie SEN jest warunkiem zdrowia oraz szczupłej sylwetki? Czy wiesz, że SEN jest Twoim najcenniejszym kosmetykiem?

    Wyobraź sobie, że dwie trzecie dorosłych osób żyjących w krajach rozwiniętych nie przesypia zalecanych ośmiu godzin dziennie.

    Regularny sen trwający krócej niż sześć albo siedem godzin na dobę niszczy układ immunologiczny i ponaddwukrotnie zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór.

    Skutki braku odpowiedniej ilości snu.

    Niewystarczająca ilość snu jest najpoważniejszym czynnikiem z obszaru stylu życia wpływającym na rozwój choroby Alzheimera. Niewystarczająca ilość snu – nawet umiarkowane skracanie jego długości przez zaledwie tydzień – tak mocno zaburza poziom cukru, że u człowieka może zostać zdiagnozowane wstępne stadium cukrzycy!

    Krótki sen zwiększa ryzyko przytykania się tętnic wieńcowych, co po jakimś czasie prowadzi do choroby wieńcowej, udaru i zastoinowej niewydolności serca. 

    Zaburzanie snu przyczynia się również do powstawania wszystkich najważniejszych zaburzeń psychicznych, w tym depresji, lęków i skłonności samobójczych.

    Sen a waga.

    Co ważne: ZMĘCZENIE WZMAGA APETYT! To nieprzypadkowa zależność. Niedobór snu zwiększa poziom hormonu odpowiedzialnego za łaknienie, a zarazem zmniejsza poziom towarzyszącego mu hormonu, który w normalnych okolicznościach sygnalizuje, że się najedliśmy. Mimo pełnego żołądka niewyspanemu człowiekowi nadal chce się jeść. To niezawodny sposób na zwiększenie wagi u dorosłych i dzieci. Co gorsza, gdybyście próbowali przestrzegać diety, a jednocześnie nie spali odpowiednio długo, wasze wysiłki pójdą na marne, ponieważ większa część ubytku masy będzie pochodziła z beztłuszczowej masy ciała, a nie z tkanki tłuszczowej.

    Krótszy sen – krótsze życie.

    Wystarczy zsumować wymienione konsekwencje, a łatwiej przyjdzie nam uwierzyć w potwierdzoną badaniami zależność: im krótszy sen, tym krótsze życie.

    Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła epidemię niedoboru snu w krajach uprzemysłowionych. Tam, gdzie przez ostatnie stulecie średni czas snu uległ najbardziej drastycznemu obniżeniu, na przykład w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Japonii, Korei Południowej i szeregu państw Europy Zachodniej, nieprzypadkowo obserwuje się też największy wzrost wspomnianych chorób i zaburzeń psychicznych.

    Naukowcy zaczęli nawet namawiać lekarzy do przepisywania snu jako „lekarstwa”. Ze wszystkich zaleceń, jakie można usłyszeć od lekarza, to byłoby zapewne najprzyjemniejsze w realizacji.

    Spośród wszystkich potrzeb fizjologicznych sen uważamy obecnie za istotniejszy.

    Oczywiście, że zrównoważona dieta i ćwiczenia fizyczne także mają kluczowe znaczenie dla zdrowia. Ale nie oszukujmy się, możesz stosować najmodniejszą dietę, łykać tonę super drogich suplementów, trenować z najlepszym trenerem, ale jeśli nie zadbasz o zdrowy sen niestety zdrowia nie zachowasz. 

    Badania dowodzą, że sen jest najskuteczniejszym sposobem codziennej troski o zdrowie mózgu i organizmu. Zaledwie jedna noc złego snu wyrządza zdecydowanie większe szkody fizyczne i psychiczne niż te powodowane przez brak jedzenia czy aktywności fizycznej. 

    Niestety dowody wskazujące wyraźnie na zagrożenia dla jednostek i społeczeństw, które nie zażywają dostatecznych ilości snu, nie przedostały się jak dotąd w dostatecznym stopniu do świadomości publicznej. Najbardziej rażącym przeoczeniem we współczesnej debacie na temat zdrowia jest bagatelizowanie dowodów wskazujących na zagrożenie jakie niesie ze sobą niedobór snu.

    Jakie zatem są korzyści z dobrze przespanej nocy?

    • Masz więcej energii
    • Masz lepszą koncentrację
    • Efektywniej się uczysz
    • Łatwiej dokonujesz właściwych wyborów dietetycznych
    • Skuteczniej pracuje Twój układ immunologiczny
    • Wydajniej zachodzą w organizmie procesy autofagii
    • Masz mniejsze ryzyko rozwinięcia chorób przewlekłych tj. cukrzyca
    • Masz lepszą pamięć
    • Zwiększ się oczekiwana długość życia
    • Niższy poziom stresu

    Czy to Cię przekonuje?

    Kiedy jesteśmy wyspani łatwiej nam podejmować właściwe decyzje. Mamy mniejszą ochotę na cukier i więcej energii, co przekłada się na większą motywację do aktywności fizycznej, oraz do praktykowania różnych form relaksacji tj. medytacja. Działa tym wypadku sprzężenie zwrotne: gdy się ruszamy, pamiętamy o zdrowej diecie i nie zaniedbujemy relaksacji, a w efekcie….lepiej śpimy 🙂

    Skomentuj