Loading...

Makroskładniki w diecie - Wszystko co musisz wiedzieć

Jak dostosować dietę do swoich indywidualnych potrzeb by uwzględnić wszystkie makroskładniki?

Makroelementy to składniki odżywcze, które dostarczają energii. Dowiedz się o różnych rodzajach makroskładników i odkryj, jak uzyskać odpowiednią równowagę dla swojego stylu życia.

Makroskładniki w diecie

Nie da się ukryć, że temat zdrowia, odżywiania i bycia "fit" opanował nie tylko internetowy świat, ale i ten rzeczywisty. I bardzo dobrze, bo jest to moda, która w pozytywny sposób wpływa na nasze życie. Dla osób obeznanych w dziedzinie, makroskładniki w diecie nie są żadną nowością. Dla tych, którzy dopiero zagłębiają się w temat, ten artykuł będzie dobrym początkiem.

 Co to są makroskładniki?

Są to podstawowe składniki odżywcze jakie człowiek dostarcza do swojego organizmu. Generalnie przyjęło się, że dzielą się na trzy sztandarowe typy: białka, tłuszcze i węglowodany. To one dają organizmowi energię do działania - ich znaczne ograniczenie będzie powodowało zmęczenie, senność, utratę wagi i masy mięśniowej, w drastyczniejszych przypadkach poważne problemy zdrowotne. Podczas stosowania różnych diet (zwłaszcza odchudzających) większość ludzi zwraca uwagę na całą dostarczaną kalorykę, bez podziału na typy makroskładników. Jest to błąd, bo każdy z nich ma inną funkcję i znaczenie dla organizmu. 

 Jakie wartości odżywcze mają poszczególne makroskładniki?

  • Białka są złożone z aminokwasów i są istotne dla rozbudowy masy i siły mięśniowej. Dlatego też jest jednym z najważniejszych makroskładników dla sportowców, zwłaszcza kulturystów. Dodatkowo, pomagają w utrzymaniu wody w organizmie. Zaleca się też ich większe spożycie osobom na diecie odchudzającej, bo posiłki białkowe sycą na dłuższy czas. Gdzie można je znaleźć? W mięsie, nabiale, rybach, tofu i roślinach strączkowych.

  • Tłuszcze natomiast stanowią bardzo dobre źródło energii i są niezwykle ważne przy przyswajaniu witamin (A, D, E i K) i gospodarce hormonalnej. Jest to istotne zwłaszcza dla kobiet, które popełniają częsty błąd przy odchudzaniu i pozbywają się źródeł tłuszczy w diecie, bo boją się nadwyżki kalorii. Zwykle kończy się to wypadaniem włosów, pogorszeniem stanu skóry i problemami z cyklem. Co więcej, tłuszcze obniżają ciśnienie krwi i regulują pracę serca! Oczywiście, mowa tu o tzw. "zdrowych tłuszczach", czyli wielonienasyconych. Znajdziemy je w rybach, olejach roślinnych i orzechach. 

  • Węglowodany to inaczej mówiąc cukry, które dzielimy na proste i złożone. Jest to preferowany sposób organizmu na źródło energii i główny powód nadwyżki kalorycznej. Nie oznacza to, że należy z nich rezygnować! Są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu i pomagają w regeneracji zmęczonym mięśniom pod treningu. Są zawarte w ryżu, kaszach, makaronach, pieczywie, ale i warzywach i owocach!

Mikroskładniki a ich wpływ na nasze zdrowie

Już wiadomo z powyższych akapitów, że każdy typ makroskładnika jest niezbędny dla ludzkiego ciała. Należy zatem pamiętać, by żadnego w swojej diecie nie pomijać. Warto też zwrócić uwagę na jakość produktów, które wybieramy, by dany makroskładnik uzupełnić. Jest różnica między węglowodanami pobranymi z warzyw, a tymi z czekoladowego batonika. Tak samo jest z tłuszczami - smażenie na smalcu czy oleju roślinnym również nie jest obojętne dla zdrowia człowieka. Wszystko zależy od naszych rozsądnych wyborów żywieniowych.

Komentarze

Najnowsze wpisy

Image

Co możesz zrobić, aby wspierać osoby starsze w swojej społeczności?

03-08-2022

Jak dbać o zdrowie osób starszych? Osoby starsze w wyniku procesów fizjologicznych, zachodzących

Czytaj dalej

Image

Zapobiegnij chorobom cywilizacyjnym - wskazówki

14-07-2022

Coraz więcej z nas przykłada szczególną wagę do dbania o własne zdrowie. Pomimo wielu wygód i dostatku, dzi

Czytaj dalej

Image

Poradnik dla osób z nowotworem: Ważne informacje

11-07-2022

Nowotwór to nieprawidłowa tkanka powstająca poprzez niekontrolowane powstawanie guzów z komórek nowotworowy

Czytaj dalej

Image

Zacznij już dziś! Najlepsze ćwiczenia na początek twojej drogi z treningiem

29-06-2022

Nie można cały czas siedzieć na kanapie i użalać się na sobą! Jeszcze od marudzenia nikt nie schudnął i cho

Czytaj dalej